center


Hajónapló
SzakcikkekPublicisztikákArchívum


A hajónaplóban az általunk fontosnak tartott cikkekből, elemzésekből válogatunk.

Demszky Gábor utolsó blöffje
Gavra Gábor, www.hirszerzo.hu, 2007. április 22.

Komolyan vettük a posztját több mint másfél évtizede betöltő főpolgármester szavait. Ám ez, ígérjük, nem fordul elő még egyszer.

Demszky Gábor 17 éves főpolgármesterségének utóbbi évtizede közvetve vagy közvetlenül a 4-es metróról szólt. A metró volt a rendszerváltás utáni Budapest legnagyobb beruházása, amelynek finanszírozásáról a főváros 1998-ban megállapodott a kormánnyal; 1998 ősze, a szerződés Orbán-kormány általi felmondása után pedig ez lett a Budapest-ellenesnek kikiáltott jobboldallal ellenállás szimbóluma, a fővárosi identitás sarokköve.

Demszky 2002-ben jelentős részben a metróépítés Orbán-kormány általi szabotálásának köszönhette újraválasztását; és bár 2006-os szoros győzelme és a metró-ügy között nehéz lenne hasonló, közvetlen összefüggést kimutatni, tényként kezelhető: a (minden jel szerint 2010-ben is indulni szándékozó) főpolgármester ötödik ciklusának központi kérdése is a metróépítés lesz. Más kérdés, hogy ez mennyire válik Budapest hasznára.

Ami ugyanis az utóbbi hónapokban a metróépítés körül történik, az több mint botrányos. Az építkezés rendezetlen pénzügyi háttérrel, a szükséges engedélyek jelentős részének hiányában indult meg; miközben egészen március közepéig, a tavaly főpolgármester-helyettessé választott Hagyó Miklós által metróbiztossá kinevezett Becker László jelentésének napvilágra kerüléséig senkinek még csak fogalma sem volt arról, hogy az építkezés mennyibe fog kerülni a magyar, illetve az európai adófizetőknek.

Közben az építkezést a lapunk által részletesen tárgyalt Kálvin téri pereskedéshez hasonló viták hátráltatják; és továbbra sem tudni, mitől olyan biztos abban a főváros vezetése, hogy az EU kohéziós alapja révén megoldott a projekt finanszírozása (mert az legyen világos: uniós forrás nélkül Budapesten nem lesz 4-es metró).

Az egyelőre nem létező brüsszeli támogatást a főpolgármester egy bájos, de korántsem ártalmatlan fantáziavilág felépítésével látta pótolhatónak a múlt héten, amikor valamiért fontosnak tartotta, hogy két csatornafedő felavatását összekösse a 4-es metró finanszírozásáról szóló, khm, blöffje világgá kürtölésével.

Demszky Gábor Brüsszelben az Európai Bizottság közlekedési ügyekért felelős tagjával folytatott megbeszélésére hivatkozva jelentette be, hogy megoldott a 4-es metró építésének finanszírozása, a sajtó pedig – még 17 év után is – készpénznek vette a szavait.

"Sikerült! EU-forrásból épülhet Demszky 4-es metrója" – szólt egyik laptársunk címe; "4-es metró: lesz EU-pénz!" – így egy másik internetes lap. De még az utóbbi hónapokban valóban közszolgálati intézmény benyomását keltő Magyar Rádió is elhitte, hogy "Demszky ígéretet kapott" a metró uniós támogatására.

"Az Unió biztosan támogatja a 4-es metrót, a 3-as és az 1-es villamosok útvonalainak meghosszabbítását, valamint az 5-ös gyorsvasutat, azaz a csepeli és a szentendrei HÉV összekötését" – ez volt az a mondat, amelyet a főpolgármester stábja szerint a magyar sajtó gyalázatosan félreértett. Pedig ha hibáztunk, csak abban tettük, hogy komolyan vettük a posztját több mint másfél évtizede betöltő főpolgármester szavait. Ám ez, ígérjük, nem fordul elő még egyszer.

Miután a Népszabadság vette a fáradságot, és Brüsszelben rákérdezett a főpolgármester állításainak valóságtartalmára, különös válaszokat kapott:

"A négyes metró terve? Még be sem adták" – ezt Ana-Paula Laissy, a régiós főigazgatóságot felügyelő Danuta Hübner biztos szóvivője mondta a lap tudósítójának; Michele Cercone, az uniós közlekedési biztos, a francia Jacques Barrot szóvivője pedig csak annyit tudott mondani főnöke Demszkyvel folytatott tárgyalásairól, hogy a bizottsági tag "anyagi kötelezettséget biztosan nem vállalt".

Nem tudni, miből gondolta a főpolgármester, hogy blöffje nem lepleződik le. Lehet, hogy a főváros első embere azt hiszi, hogy egy 500 milliárdos projekttel nem csupán itthon, de Brüsszelben is lehet komolytalankodni?

Valljuk be: Demszky gátlástalanságának van alapja. Hiszen Budapest lakossága közel egy évtizede elnézi neki a (kezdetben verbális, ma azonban már súlyos tízmilliárdokba kerülő) metróügyi ámokfutást, az éveken át elhallgatott valós költségeket, az engedélyeztetés körüli zűrzavart, az építkeztés által érintett területek "megtisztítása" során alkalmazni próbált hatalmi arroganciát és a főpolgármester folyamatos blöffjeit.

Ám lehet, hogy ez Brüsszel jóindulatának elnyeréséhez kevés lesz. Márpedig enélkül a 4-es metró Demszky maratoni főpolgármesterségének legnagyobb fiaskójává válhat.

Gavra Gábor

Demszky Gábor utolsó blöffje,  www.hirszerzo.hu, 2007. április 22.